Állatról emberre terjedő betegségek

Posted by | május 12, 2014 | Egyéb | No Comments

Toxoplasma

Zoonózisnak olyan fertőző betegségeket nevezünk amelyek állatról emberre képesek átterjedni. A szó görög eredetű: zoon jelentése állat, noszosz betegséget jelent. A zoonózisok vadon élő- és háziállatoktól egyaránt elkaphatók. A legveszélyesebbek azok a betegségek, amelyeket az ember közvetlen környezetében élő állatok  terjesztenek. A fertőzések megakadályozása érdekében bizonyos szabályokat érdemes betartani, különösen terhes nők, gyerekek, idősek vagy krónikus betegek számára.

A fertőzések igen változatosan lehetnek, mind a kórokozó (vírus, baktérium, gomba, egysejtű, féreg), mind a terjedés módja (szájon át, bőrön át, légutakon keresztül) tekintetében.

A legveszélyesebbek azok a betegségek, amelyeket az ember közvetlen környezetében élő állatok terjesztenek. Ilyen például a kutyák és macskák által terjesztett toxoplasmosis. A kórokozó egy parazita (Toxoplasma gondii) egyetlen sejtből áll.  Fejlődésmenete egy bonyolult folyamat, melynek döntő láncszeme a macska. A macska szervezetébe jutott T. gondii-k a bélben elszaporodnak és kialakulnak belőlük a megtermékenyített petesejtek, amelyek a macska székletével a szabadba kerülnek. Innen jutnak a legkülönbözőbb állatok, vagy az ember szervezetébe. Az új gazdában osztódnak és létrehozzák a fertőzést. A macska ürülékével a szabadba jutó T. petesejtek a szennyezett talajról a zöldségekre, gyümölcsökre kerülnek és ezek elfogyasztásával jut az emberbe. A fertőzött talaj közvetlenül is bekerülhet az emberbe pl.: kertészkedésnél szennyeződik a kéz, gyermekek megeszik a homokot. A fertőzés másik útja, hogy az ember fertőzött állat húsát fogyasztja nem kellően hőkezelt vagy nyers formában, a megfelelő sütés-főzés ugyanis elpusztítja a Toxoplasma gondiit. Ha egy várandós nő frissen fertőződik meg akkor a T. gondii a méhlepényen keresztül a magzatba juthat és halálos betegség alakulhat ki. A Toxoplasma fertőzés igen gyakori, főleg ott ahol a higiénés körülmények rosszak.

A kullancsokat és bolhákat kedvenceink hazahozhatják és ezek átkerülhetnek a gazdira. A kullancs emberre Lyme kórt, agyvelőgyulladást (kullancsencephalitis vírus), tularaemiát (nyúlpestist) terjeszthet. A Lyme kór esetében a legfontosabb a korai felismerés és a kezelés megkezdése, ennek elmulasztása életre szóló krónikus állapotot eredményezhet. A betegség legjellemzőbb tünete a bőrön a csípés helyén megjelenő kokárda szerű bőrpír, ez az ún. erythema migrans. A széli részén lassan terjed, átmérője idővel akár az 50-100 mm-t is elérheti. Jellemző tünet továbbá az ízületeknél jelentkező égő érzés, ízületi gyulladás, étvágytalanság, fáradékonyság.

A leptospirosist a Leptospira interrogans species különböző szerotípusai okozzák. Hazánkban főleg a Leptospira ponoma, L. hyos, L. canicola, L. icterohaemorragiae okoz megbetegedést. A fertőzés forrása leggyakrabban a háziállatok közül sertés, szarvasmarha, kutya a vadon élő rágcsálók között a patkány, egér, mezei pocok. A kórokozó leggyakrabban a bőr és nyálkahártyák apró sérülésein hatol be az emberi szervezetbe. Ivóvíz útján terjedő fertőzés is lehetséges. A betegség lefolyása gyakran kétfázisú. Először grippés tünetek, láz, fejfájás, tagfájdalmak jelentkeznek. Néhány nap múlva a lokalizációnak megfelelően meningeális és vesetünetek, icterus, exanthemák és conjunctivitis, májkárosodás.

Díszpapagáj által terjesztett betegség a Clamydia psitacci által okozott atípusos tüdőgyulladás (psitacciosis).

A hüllők különféle Salmonella baktériumokat ürítenek, amik az emberben hasmenéses betegséget okozhat.

Trópusi halak bőrfertőzést okozhatnak az akvárium tisztításakor, ilyen a Mycobacterium marinum.

Az állatok által terjesztett betegségek nem minden embert betegítenek meg egyformán. Vannak betegségek amelyek egészséges embereken nem, vagy csak enyhe problémákat okoznak, azonban azokban az egyénekben akiknek az immunmrendszerük legyengült életveszélyesek lehetnek.

Annak elkerülése érdekében, hogy az állatoktól elkapjuk a különféle betegségeket néhány szabályt ajánlott betartani.

1. Házi kedvenceinknek a kötelező védőoltásokat mindig adassuk be.

2. A kutyákon, macskákon rendszeresen végeztessük el a féregtelenítést.

3. Az ízeltlábú élősködőket a megfelelő készítmények alkalmazásával riasszuk, ha szükséges irtsuk.

4. Az állatok érintése, simogatása után mindig alaposan mossunk kezet. A kézmosáshoz használhatunk fertőtlenítő hatású folyékony szappanokat, valamint ha víz nélkül kell megoldani a kezek tisztítását, jó megoldást jelenthetnek az alkoholos kézfertőtlenítők pl.: Septoderm Hände, Descoderm alkoholos kézfertőtlenítő, Descoderm kéz- és bőrfertőtlenítő kendő, Aseptoman gel.

SeptodermHände copyDescoderm01 copyDSCF5243

5. A homokozókat használat után fedjük le, hogy azt a macskák ne tudják ürítésre használni.

6. Figyeljünk, hogy a gyermekek ne vegyenek a szájukba homokot, piszkos kezükkel ne nyúljanak az arcukhoz, szemükbe, szájukba.

7. A higiénés szabályok  legszigorúbb betartása szükséges terhes nőknél, legyengült immunrendszerű egyéneknél, időseknél, gyermekeknél.