Ebola

Posted by | augusztus 19, 2014 | Egyéb | No Comments
Ebola vírus

Ebola vírus Kép forrása: http://designyoutrust.com/2012/02/the-ebola-virus-3d-model/

Az ebola vírus, a Filovírusok családjába tartozik. Vérzéses lázat okoz, ami 50-90%-ban halálos kimenetelű. Nevét a Kongói Demokratikus Köztársaságban található Ebola folyóról kapta, mivel 1976-ban ott okozott először járványt.

Eddigi ismereteink szerint állatról emberre terjed, de vérrel, testváladékokkal (nyál, vizelet, sperma) emberről-emberre is. Egyes források szerint a gyümölcsevő denevérek hordozzák magukban a vírust és mivel Afrikában mindennapos dolog denevérhúst enni, így nem csoda, hogy időről- időre ebola járvány tör ki. A denevértől más állatfajok is elkaphatják a vírust – pl. majmok – és közvetítők lehetnek az ember felé.

Az Ebolavírus nemzetségbe jelenleg öt faj tartozik:

1.       Zairei Ebola-vírus
2.      Szudáni Ebola-vírus
3.      Restoni Ebola-vírus
4.      Elefántcsontparti Ebola-vírus
5.      Bundibugyoi Ebola-vírus

Tünetek, kórlefolyás

A lappangási idő 2-25 nap, de a leggyakoribb esetben 4-10 nap. A betegség először influenza-szerű tünetekkel indul, torokfájás, ízületi fájdalmak.

Az első tünetektől számított 5-7. napon alakulnak ki a vérzéses lázra jellemző tünetek: véralvadási zavarok, vérnyomáscsökkenés, a bőrön pontszerű bevérzések, véraláfutások és nyálkahártya vérzések, amire a véres széklet és vérhányás utal. A beteg mégsem a vérveszteségbe hal bele, hanem az ezzel párhuzamosan kialakuló többszervi (máj, vese) elégtelenségbe.

A túlélők teljesen felépülhetnek a betegségből, de a gyógyulási fázis akár hetekig vagy hónapokig is eltarthat.Hetekkel a betegséget követően is kialakulhat szem-érhártya gyulladás vagy heregyulladás, így még nagyon hosszú ideig ürül a betegből a korokozó. (Sajnos arról nem szól a fáma, hogy akik túlélik az ebolát, megérik –e a nyolcvanat.)

Kezelés

Jelenleg még nincs specifikus gyógymód, csak a támogató kezelésekkel segíthetik a beteg életben maradását. A legfontosabb a folyadékpótlás lehetőleg szájon át, mivel a beteg vére nehezen alvad és fertőző is, ezért nem javasolt megszúrni. Ezen kívül fájdalomcsillapítókat, lázcsillapítókat, nyugtatót és hányáscsillapítót adnak a betegnek.

Kísérleti terápiák folyamatban vannak, de ki tudja hány csimpánznak és embernek kell még meghalnia, hogy végre feltalálják a hatásos ellenszert.

Megelőzés lehetőségei

– ne utazzunk Afrikába a járvánnyal sújtotta területekre

-ha mégis odavet a sors, ne együnk denevér burgert, se majom vagy csimpánz húst, egyéb vadállathúst a dzsungel mélyéről (bozóthúst), patkányt meg főleg ne (az utcán nyárshusiként árulják)

-ne simogassunk semmilyen állatot

-messziről kerüljük az ebolával fertőzött beteget (amikor már láthatóak a tünetek)

-sűrűn mossunk kezet és fertőtlenítsük

Az OEK honlapján írják:

Az Ebola-vírus nyilvános helyeken, más, tünetmentes személyekkel való alkalmi érintkezéssel nem terjed: azaz Ön nem fertőződhet meg papírpénz vagy élelmiszerek megérintésétől, vagy pl. egy uszoda medencéjében. Az Ebola-vírust szúnyogok sem terjesztik. De védekezés nélküli szexuális érintkezés útján átvihető.

Hatásos ellenszere a szappan, a fehérítőszer, a napfény vagy a szárítás. A vírust tartalmazó váladékkal szennyezett ruhák gépi mosása megöli a kórokozót. Az Ebola-vírus csak rövid ideig életképes közvetlen napsugárzásnak kitett vagy kiszáradt felületeken. (Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC), 2014 Az ECDC az Európai Unió ügynöksége)

Miért terjed könnyen az ebola Afrikában?

Érdekes elméletek

Néhány honlapon felröppentek feltételezések, miszerint az ebola mesterséges vírus, gondolható ez érdekes kinézete miatt, (fonál alakú RNS vírus) és a járványok hirtelen elindulása és hirtelen megszűnése okán. A mai világban már sok minden megtörténhet, így lehet a dzsungel mélyén egy barlangban, egyesével oltják be a denevéreket ebola vírussal a gonosz ,,bioterroristák”…

Dr. Schumacher termékek a megelőzéshez:

Minden fertőtlenítőszerünk hatásos, amely megöli a burkos vírusokat.

Kéz és bőr fertőtlenítőink: DESCODERM, SEPTODERM Hände

Felületfertőtlenítőink: BIGUANID Fläche N, DESCOSEPT AF, DESCOSEPT AF kendő