Eszköz tisztítás és fertőtlenítés a fogorvosi gyakorlatban

Előző blogbejegyzésünkben, melyben a felületfertőtlenítés fontosságáról és lehetőségeiről írtunk, megállapítottuk, hogy a fogászati ellátás a fertőzésveszély szempontjából kiemelt területnek számít. Természetesen nem csak a felületek tisztítása, fertőtlenítése elengedhetetlen, hanem a kezelések során használt eszközöké, műszereké is kiemelt fontosságú! A beteggel közvetlenül, vagy közvetve érintkező eszközöket potenciálisan fertőzöttnek kell tekinteni, ezért fontos a hatásos fertőtlenítés.

Egy vagy két fázisban

Az eszközfertőtlenítés, tisztítás történhet gépi, vagy kézi módszerrel. A ma használatos készítmények nagy többsége alkalmas a cirkulációs eljárásokkal történő tisztítás, fertőtlenítés végrehajtásához is. Megkülönböztetünk egyfázisos, illetve kétfázisos fertőtlenítést és tisztítást.

Az egyfázisos módszer esetén a tisztítandó, fertőtlenítendő eszközöket, műszereket olyan kombinált oldatba helyezzük, amely a fertőtlenítő hatáson túl véroldó, tisztító effektussal is rendelkezik.

Míg a kétfázisos eljárás esetében az eszközöket először egy fertőtlenítő oldatba helyezzük, majd az előírt expozíciós idő eltelte után ezeket valamilyen műszertisztító készítmény oldatában áztatjuk, és végül mechanikusan megtisztítjuk. A mai kor követelményeinek akkor felel meg leginkább egy eszközfertőtlenítő szer, ha széles hatásspektrumú, nem károsítja az eszközöket, minél kisebb koncentrációban és rövid expozíciós idővel biztosítja a kívánt eredményt.

MRSA, mint új kihívás a fogászatban

“Az MRSA (meticillin rezisztens Staphylococcus aureus) az egyik legismertebb antibiotikum rezisztens baktérium. Ha ilyen fertőzést kap egy kórházban fekvő beteg, az állapota rosszabbodhat és hosszabb kórházi ellátásra lehet szüksége, ami azon túl, hogy felesleges szenvedés a betegnek, jelentős anyagi kiesést is okozhat neki, sőt a betegellátó intézménynek is plusz költségeket indukálhat.

Az MRSA által kiváltott fertőzések súlyosabbak, mint amit egy érzékeny Staphylococcus törzs tud okozni, és gyakran okoz olyan szövődményeket, melyek miatt intenzív ellátásra is szüksége lehet a betegnek, ami további teher mind a betegnek, mind a betegellátóknak (egy MRSA pozitív beteg egynapi intenzív osztályos ellátása százezer forintba kerül, mely még nem is tartalmazza az antibiotikumok költségét.) A korlátozott gyógyítási lehetőség miatt ezen esetekben a halálozás is magasabb.”

Miért nehéz az MRSA szembeni védekezés

Nehéz megszüntetni az MRSA terjedését a betegeink között azért, mert nemcsak úgy fordulhat elő ez a kórokozó az emberben, hogy tüneteket okoz, de akár tünetmentesen is hordozhatják az orrban, torokban, a bőrön, különös tekintettel a hajlatokra, a gáttájékra. Így észrevétlenül is fertőzhetik egymást az emberek, és nemcsak az egyik beteg a másikat, de a betegellátást igénybe vevők akár az ellátást nyújtókat is (akik azután egymás között és a betegeik között is terjeszthetik tovább ezt a külföldön superbug-nak is nevezett kórokozót.”

A fogászati team tagjainak kolonizálása

Az ember torka az egyik legfontosabb hely, ahol élni és szaporodni képes az MRSA. A fogászaton ráadásul olyan beavatkozások történnek, amik segíthetik a kórokozók szájból való kikerülését.

A klasszikus ambuláns fogászati ellátás során szerencsére az az alapelv, hogy minden pácienst fertőzöttként kell kezelni, tehát mintha HBV/HCV pozitív lenne, persze nem gondoljuk mindenkiről hogy fertőzött, de így kell/kellene eljárnunk a magunk és a pácienseink védelme érdekében, mivel nem tudhatjuk, hogy ténylegesen melyik páciensünk pozitív és melyik nem. Ugyanezt alkalmazhatjuk az MRSA-ra is, tehát elméletileg minden pácienst MRSA kolonizáltnak kellene tekintenünk.”

A fogtechnikusok kolonizálása

A fogtechnikusok és a páciensek biztonsága is azt kívánja meg, hogy a pótlások és lenyomatok higiénés állapotáért mindig a fogorvos legyen a felelős és fertőtlenítse a pótlásokat a laborba küldés előtt is és akkor is, amikor az onnan visszaérkezik.”

A témáról bővebben az idézet forrásán, az IME Online-on olvashat (XII. évfolyam 3. szám 2013. április)

Mivel, mit fertőtlenítsünk?

Az MRSA, mint új kihívás jelent meg a fogászati praxisokban is, ezért a fenti hivatkozások alapján látható, hogy nem elegendő a széles hatásspektrumú fertőtlenítőszerek alkalmazása a személyzet és páciensek védelmében, hanem különösen oda kell figyelnünk arra is, hogy az általunk használt fertőtlenítőszerek MRSA inaktiváló hatással is rendelkezzenek. Így a fogászati team tagjainak megfelelő kézfertőtlenítésén túlmenően az általunk használt eszközök, berendezések megfelelő fertőtlenítése is kiemelt fontosságú.

Perfektan Endo: Anyagkímélő, aldehid- és fenolmentes eszközfertőtlenítő szer jó tisztítóerővel és jó korrózióvédelemmel. Alkalmas ultrahangos kádban történő használatra is.
A jó tisztítóerő egy munkamenetben teszi lehetővé a fertőtlenítést és a tisztítást. A készítmény aldehidmentes kialakításának köszönhetően a fehérjék nem rögzülnek. A személyzet védelme értelmében ezért előzetes tisztítás nélkül azonnal képes fertőtleníteni. Az elkészített, de fel nem használt munkaoldat fedett edényben két hétig eltartható!

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid, yeasticis/levurocid, vírusinkativáló hatású: (HBV/HIV, HCV/BVDV, Papova- /Polyoma-, Adeno-, Vaccinia-vírusok és Polio-vírusok (50°C))

PerfektanEndo copy

Desco Bohrerbad: aldehid, fenol és klórmentes egyfázisú készítmény fogászati fúrók, csiszolókorongok és más precíziós eszközök hatékony tisztítására és fertőtlenítésére.
Előnye, hogy rövid idő alatt fertőtlenít az egyidejű tisztítás mellett, ami a fogászati praxisokban elengedhetetlen követelmény. Felhasználásra kész munkaoldat 5 perces expozíciós idővel.

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid, yeasticid/levurocid, virucid (HBV, HIV, BVDV, HCV, Vaccinia-/ Influenza-/ Nátha-vírusok

DescoBohrerbad copy

Descosuc: aldehid, fenol és klórmentes nagy hatékonyságú készítmény fogászati és egyéb szívókészülékek számára. Különösen alkalmas amalgám szeparátoros elszívó készülékek ápolására és fertőtlenítésére.
Rövid idő alatt fertőtlenít az egyidejű tisztítás mellet. A fogorvosi gyakorlatban a nyálszívó rendszer fertőtlenítésére alkalmazható. Alkalmas minden cirkulációs eljáráshoz és ultrahangos készülékhez. 2 %-os oldata 15 perc expozíciós idővel fejti ki hatását. Az elkészített, de fel nem használt munkaoldat fedett edényben két hétig eltartható!

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid, yeasticid / levurocid, virucid (HBV, HIV, BVDV, HCV, Vaccinia-vírusok), dezodoráló hatású;

Descosuc copy

Descoprent: formaldehid, fenolmentes fogászati lenyomat fertőtlenítő. Felhasználásra kész munkaoldat. A Descoprent anélkül fertőtlenít, hogy a lenyomatok méretét és felületének minőségét befolyásolná. A fogtechnikai munkadarabok és protézis darabok (mint formázatok Polyetherből, A/C-Silikonból, Alginátból és Hydrokolloidból) gyors fertőtlenítését és alapos tisztítását biztosítja. 10 perces behatási idővel alkalmazzuk.

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid,yeasticid/levurocid, virucid (HBV, HIV, BVDV, HCV, Vaccinia-/ Influenza-/ Nátha– és Rota-vírusok). RKI szerint korlátozottan virucid.

Descoprent copy

Miben fertőtlenítsünk?

A felhasználók részéről sokszor felmerül az a kérdés, hogy miért jó az, ha a fertőtlenítőszer gyártók által kínált fertőtlenítőkádakat, frezátorokat, stb. termékeket használnak? Miért nem lehet egy mezei háztartási műanyag tálat erre a célra használni? A kérdés akár jogos is lehetne, hiszen ez is, az is műanyagból van.

A válasz már ennél kicsit bonyolultabb és összetettebb, hiszen a legnagyobb gyártók, többek között, mint az általunk forgalmazott termékek gyártója, a Dr. Schumacher GmbH is német cég. Németország az egészségügyi szabványok, ajánlások egyik fő kidolgozója, gondoljunk csak bele az RKI (Robert Koch Institute) vagy a DGHM / VAH (Deutsche Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie / Verein für Angewendte Hygiene e.V.) listákba, ami szerint besorolják az egyes fertőtlenítőszereket, elkészítik az ajánlásokat.

Németországban a fertőtlenítőszereket két csoportba sorolják. A felhasználás helyétől függően lehetnek ún. Biozidie (biocid) vagy Artzneimittel (gyógyszer) készítmények. Vannak olyan termékek, amik a felhasználás helyétől (ország) függően lehetnek akár biocid vagy akár gyógyszerkészítmények is. Ilyenek pl. a kézfertőtlenítő szerek. A gyógyszerkészítménynek minősülő fertőtlenítőszerek csomagolására, tárolására nagyon szigorú előírások, és bevizsgálási folyamatok vonatkoznak. Ezen csomagolóanyagok és segédeszközök esetében szigorú előírások vonatkoznak magára a műanyag granulátumra, az alapanyaghoz kevert adalékanyagokra, valamint a festékanyagokra is. Ezek a speciális előírások biztosítják azt, hogy a flakonok, valamint a fertőtlenítőkádakban lévő munkaoldatok az évek során nem károsítják (öregítik) a műanyagot, az anyagba nem diffundálnak be, abból nem oldanak ki festék-, valamint alapanyagot, vagyis nem befolyásolják károsan a fertőtlenítőszer vagy a munkaoldat hatásspektrumát.

wanne copy

Zbh_Fräsator copy

Eszközök ápolása

Az eszközök rendszeres használata, tisztítása, fertőtlenítése még a legjobb minőségű eszközökön is nyomot hagynak, azok a megfelelő ápolás nélkül a várható élettartam előtt elhasználódnának. A fogászati kezelőeszközök csíramentes állapota nemcsak elvárás, hanem követelmény. Ezt a követelményt az eszközök sterilizálásával lehet teljesíteni. A fogászati praxisokban az ismert sterilizálási eljárások közül leginkább az autoklávozás, az ún. gőzsterilizálás terjedt el. Az eljárás népszerűsége a praxisokban leginkább annak köszönhető, hogy az autokláv nagyon kompakt méretben is megépíthető, az akár egy egyszékes rendelő pultjába is beépíthető anélkül, hogy az a kezelőhelyiségből hasznos helyet venne el. Mivel a fogászati eszközök folyamatos nedvességnek (beavatkozás, tisztítás-fertőtlenítés) és hőterhelésnek (sterilizálás) vannak kitéve, elengedhetetlenné válik az eszközök ápolása. Az eszközöket a megbízható működés és a hosszú élettartam  érdekében rendszeresen ápolni kell. Az eszközök ápolását minden esetben a tisztítás-fertőtlenítés fázisa után, de a sterilizálás előtt kell elvégezni. Erre a célra minden esetben olyan kenőanyagot kell választani, ami megfelel az orvosi előírásoknak, és az a kezelt páciensre nézve semmilyen mellékhatással nem járhat.

Silikonspray: orvosi szilikonolaj alapú aeroszol, amely az orvosi műszerek és egyéb rozsdamentes eszközök, pl. turbinák, zsanérok, sarokpántok, fogászati fúrók kezelésére szolgál.
Megvédi az eszközöket a hőlég sterilizálás okozta káros hatásoktól.

Silikonspray copy

Spezial Ölspray: toxikológiailag ártalmatlan orvosi fehérolaj alapú műszerápoló aeroszol. Mozgó, forgó alkatrészek kenését biztosítja.
Az eszközök kezelés után alávethetők autoklávozásnak (gőzsterilizálásnak) anélkül, hogy az károsítaná őket.

SpezialÖlpray copy

Hozzászólás

E-mail címét titkosan kezeljük.