Felületfertőtlenítés jelentősége a fogászati praxisokban

Irodalmi adatok sokasága bizonyítja azt a tényt, hogy a fogászati járóbeteg–szakellátás a fertőzési veszély szempontjából a kritikus ellátási területek közé sorolható. Tényként kell elfogadnunk azt is, hogy az ezen a területen előforduló, egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések megfelelő preventív rendszabályok érvényesülése esetén megelőzhetőek. Az ellátással összefüggő fertőzések megelőzése az ott dolgozók alapvető kötelessége és egyben jogi felelőssége. A fogászati praxisokban, mint minden járóbeteg szakellátó rendelőben elengedhetetlen a megfelelő higiénés követelmények betartása. Nem kell hangsúlyoznunk, hogy a teljes körű higiénia fogalma magában rejti a személyi higiéniát, a kezelések során alkalmazott eszközök, műszerek megfelelő higiénés állapotát, csakúgy, mint a rendelő környezeti higiéniáját. Ezt figyelembe véve leszögezhetjük, hogy a kézfertőtlenítés, az eszközök, műszerek fertőtlenítése, a kezelőhelyiségek megfelelő takarítása, fertőtlenítése, a berendezési tárgyak fertőtlenítése elengedhetetlen a mindennapi gyakorlatban.

Miért nem Domestos, Ariel, stb.

Az esetleges fertőzést okozó kórokozók között előfordulhatnak baktériumok, vírusok, gombák, stb. A teljesség igénye nélkül nézzünk néhány kórokozót, ami ellen fel kell vennünk a küzdelmet: Hepatitis B, Hepatitis C vírus, HIV, Adeno-vírusok, M. tuberculosis, Candida albicans. Ezen kórokozók rendelői jelenléte mind a személyzet, mind a kezelt páciens részére potenciális veszélyforrást jelenthetnek. Sok esetben a rendelőbe belépő beteg nem is tudja magáról, hogy esetlegesen valamilyen fertőzést hordoz a szervezetében, és ezáltal a váróteremben, kezelőhelyiségben lévő személyek kontaminációja elkerülhetetlen. Elég csak használni a mosdót, megfogni egy kilincset, a váróteremben elhelyezett újságot olvasni vagy tüsszenteni egyet, és kórokozók milliói juthatnak ki a környezetünkbe. Manapság már annak is természetesnek kell(ene) lennie, hogy fogászati kezelésre egy HIV pozitív beteg jelentkezik. Ebben az esetben sok praxis reakciója egyenesen érthetetlen, mikor pánikszerűen kezdik keresni a HIV inaktiváló hatású készítményeket kereskedőjüknél. Ezen betegek kiszolgálása az infekciókontroll (complience) betartása esetén semmivel sem hordoz magában nagyobb kockázatot, mint az egyéb fertőzéseket hordozó páciensek kezelése. Az ellátás megfelelő szervezésével és széles hatásspektrumú fertőtlenítőszerek mindennapos használatával ezen veszélyforrás is a kezelhető kockázatok szintjére redukálható.

Mikor és hogyan takarítsunk

A rendelőkre vonatkozó infekciókontroll előírja, hogy  a teljes rendelőt minden műszak végén kitakarítsuk. A fertőtlenítő takarításnak ki kell terjednie a kezelőszék – gép egységen túl a rendelői bútorzatra, a rendelő és a váróterem padozatára és a mosdóra is. A takarítás során mindenképpen tartsuk be a takarításra vonatkozó előírásokat, így a hatékonyság növelhető,  az anyagfelhasználás  szükséges mértékűre csökkenthető.

1. Kezelőszék – gép, bútorzat
    Az időszakos fertőtlenítő takarítás során használjunk lehetőség szerint egyszer használatos törlőkendőt, amellyel felvisszük a fertőtlenítőszert a felületere. A fertőtlenítőszerrel impregnált törlőkendő alkalmazása egyszerű és hatékony. Amennyiben többször használatos törlőkendőt használunk a lemosáshoz, akkor kellő mennyiségű törlőkendőt szerezzünk be (színkódosokat a különböző területek megkülönböztetése céljából), hogy a szükséges időintervallumon belül 1 kendőt legfeljebb kb. 15 m2 -nyi felületre használjuk fel, és azt a következő időszakos takarításnál már nem lehet használni. A rendelés végén ezeket e törlőkendőket fertőtlenítő hatású mosószerrel ki kell mosni.
  2. Padozat (rendelő, váróterem)
    A padozat felmosása során figyeljünk arra, hogy a váróteremben és a rendelőben nem lehet azonos moppal felmosni. Ide minden esetben külön mopot vásároljunk. 1 mopot és 12-15 liter felmosó oldatot legfeljebb az alábbi területek felmosására lehet használni:
    Rendelő: 30 m2;
    Váróterem – folyosó: 60 m2;
  3. Mosdók
    A mosdók esetén lehetőség szerint új mopot használjunk, de amennyiben a várótermek – folyosók felmosására használt mop/felmosó oldat megengedi, akkor azokat itt is használhatjuk, de minden esetben ezt a területet hagyjuk utoljára.

A mopot a szükséges időintervallumon belül 1x használjuk fel, és azt a következő időszakos takarításnál már nem lehet használni. A rendelés végén ezeket e törlőkendőket fertőtlenítő hatású mosószerrel ki kell mosni.

Fertőzési kockázat alapján a fogorvosi rendelő három zónára osztható:

• Kezelési zóna
  • Kezelési zónát övező terület
  • A kezelő többi része

Annak ellenére, hogy a felületek alacsony kockázatúnak tekintendők a fertőzés átvitele szempontjából, azokat lehetőség szerint meg kell óvni a vérrel, nyállal történő szennyeződéstől, és fertőtleníteni kell.

Kezelési zóna: (a fogászati egységkészülék fejtámlájától számított 1-1,5 m)

Minden beteg után fertőtlenítendő:

• tároló asztal, görkocsi;
  • kézi darabok, puszter, depurátor;
  • szennyezett eszközök ledobója;

Kezelési zónát övező terület: az itt tárolt anyagokat, eszközöket lehetőleg le kell takarni, a védőtakarást minden beteg után cserélni kell, a műszak végén fertőtleníteni (kézi darabok foglalata, röntgen, kézmosó csapok, lámpa, szívótömlő, köpőcsésze, kapcsolók, fejtámla, kartámasz). Amennyiben takarás nincs, úgy minden beteg után fertőtleníteni kell.

A betegekkel tartósan, vagy időszakosan kapcsolatba kerülő valamennyi eszközt, felszerelési és berendezési tárgyat, helyiséget megfelelő gyakorisággal, hatásos módon fertőtleníteni kell.

Mivel fertőtlenítsünk

Mivel egy jól bejáratott fogorvosi paraxisban (egy kezelőszékben) naponta akár 30-40 beteg is megfordulhat, így az könnyen belátható, hogy a két beteg közötti szükséges fertőtlenítésre gyakorlatilag csak nagyon minimális idő jut. Ezen rövid idő alatt “csak” olyan fertőtlenítő készítményeket tudunk használni, amiket a rendelési idő előtt a szükséges munkaoldat mennyiségben már előállítottunk, vagy erre a célra megfelelőbb munka kész oldatban elérhető gyors fertőtlenítő készítményeket használunk. Ezek a gyors felületfertőtlenítő készítmények legtöbb esetben valamilyen alkohol bázisú készítmények, melyek az alkohol mellett tartalmaznak valamilyen egyéb fertőtlenítő hatású összetevőt is. A gyors felületfertőtlenítő készítmények legnagyobb előnye, hogy a leggyakoribb kórokozókat akár 1 percen belül hatástalanítják, viszont az alkohol tartalmú készítmények acrylüveg (plexi) felületen egyáltalán nem, a kezelőszékek bőr huzatán csak korlátozottan használhatóak. Az acrylüveget az alkohol elmattítja, felülete kitöredezik. A kezelőszékek bőr huzata több éves távlatban gyorsabban elöregedhet, kirepedezhet. Ezen kényes területeken alkalmazzunk lehetőleg alkohol mentes készítményeket.

Descosept AFalkoholos gyors felületfertőtlenítő szer. Aldehid- és fenolmentes, különösen friss illatú és bőrbarát, amit dermatológiailag is igazoltak. Aldehidmentes kialakítása miatt az elszíneződések a készítmény használata után szinte kizártak.

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid, levurocid, virucid ((HBV/HIV, HCV, BVDV, Rota-, Adeno-,Vaccinia-/Influenza-/Nátha-és Noro-vírusok) inaktiváló hatású.

A kezelőhelyiség levegője túlterhelésének megakadályozása érdekében a készítményt javasolt egyszer használatos törlőkendőre permetezni. Javasolt használata 2 m2-ig.

DescoseptAF copy

Descosept AF kendőalkoholos gyors felületfertőtlenítő kendő. Aldehid- és fenolmentes, különösen friss illatú és bőrbarát, amit dermatológiailag is igazoltak. Aldehidmentes kialakítása miatt az elszíneződések a készítmény használata után szinte kizártak.

A kendő mérete 14 x 20 cm, egy csomag 120 db kendőt tartalmaz.

DescoseptAFTücher copy

Biguanid Fläche N – Aldehid- és fenolmentes koncentrátum gyógyászati kellékek, pl. lélegeztető maszkok és inkubátorok, gyógyászati termékek, illetve bármely felületek fertőtlenítéséhez és tisztításához. Alkoholra érzékeny felületek gyors fertőtlenítésére is alkalmas, pl. fürdőkádakban.

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), tuberkulocid, yeasticid/levurocid, virucid ((HBV/HIV, HCV, Noro-víruok, Rota-, Papova-/Polyoma-, Adeno-, Vaccinia-/Influenza-vírusok).

BiguanidFläche copy

Cleanisept – Aldehid- és fenolmentes koncentrátum gyógyászati kellékek, pl. inkubátorok, gyógyászati termékek, illetve bármely felületek fertőtlenítéséhez és tisztításához. Alkoholra érzékeny felületekre, mint amilyen az akrilüveg, illetve alkoholmentes gyors fertőtlenítésére is alkalmas.

Mikrobiológiai hatásspektrum: baktericid (MRSA is), yeasticid/levurocid, virucid (Vaccinia-, BVDV, HBV, HIV, HCV, Influenza-/ Nátha- /Papova-/Polyoma- és Rota-vírusok)

Cleanisept copy

Száraz kendő rendszer – mint rugalmas fertőtlenítési megoldás

Az elmúlt években a praxisokban jelentkezett új igényekre reagálva a Dr. Schumacher GmbH kifejlesztett egy kifejezetten felületfertőtlenítésre alkalmas száraz törlőkendő rendszert, amely fertőtlenítőszerrel történő átitatásra szolgál. Németországban, a fogorvosi praxisokban rendkívül kedvelt a termék, mivel egy komplex egységként adagolóval együtt kerül forgalomba és mindig az adott fertőtlenítési feladatra éppen legalkalmasabb fertőtlenítőszerrel lehet a kendőt impregnálni. További előnye, hogy az alkalmazott fertőtlenítőszer koncentrációjának növelésével le lehet csökkenteni a behatási időt. Továbbá az átitatott, használatra kész törlőkendő a zárt adagolóban 28 napig felhasználható, tehát gazdaságos is.

A Desco Wipes / Eco Wipes törlőkendő kiváló minőségű, nem bolyhosodó flíz anyagból készült. 1 tekercs 90 db 32 cm x 30 cm-es, száraz, perforált spunlace flízből készült törlőkendőt tartalmaz.

Az összes felületfertőtlenítő koncentrátumunk élettartamát bevizsgálták a DGHM/ÖGHMP által ajánlott koncentrációban. Emellett megvizsgálták a használatra kész alkoholos gyors fertőtlenítőszereink élettartamát is. Az élettartam minden esetben legalább 30 nap volt. Kiegészítőként különleges címkék biztosítottak az adagolóhoz a benne lévő fertőtlenítőszer sarzsa, elkészítési és lejárati ideje dokumentálásának megkönnyítéséhez.

DescoWipes_Eimer copyEco Wipes offen copy

A Desco Wipes / Eco Wipes kendőrendszerhez elérhetőek színes tető / zárókupak kombinációk, mellyel akár a különböző felhasználási koncentrációk, akár a különböző felhasználási területek is megkülönböztethetővé válnak. A gyártó jelenleg 7 különböző színkombinációt biztosít:

• két tető / kék kihúzó nyílás;EimerNeuer6 copy
  • kék tető / fehér kihúzó nyílás;
  • fehér tető / kék kihúzó nyílás;
  • fehér tető / fehér kihúzó nyílás;
  • fehér tető / zöld kihúzó nyílás;
  • fehér tető / piros kihúzó nyílás;
  • fehér tető / sárga kihúzó nyílás;

Összefoglalás

Mint az a fentiekből is látható egy fogászati rendelő hasonlóan  más járóbeteg szakrendelőkhöz a magas betegforgalom miatt kockázatos helynek számít. Más rendelőktől eltérően a kezelés jellegéből adódóan a kezelőszék környezete a szétfröccsenő nyál-hűtőfolyadék-vér kombinációjából adódóan kiemelt kockázatokat is hordoz magában. A rendelő személyzete megfelelő odafigyeléssel és a complience betartásával mind magára, mind a páciensekre nézve a lehető legkisebbre redukálhatja a jelentkező kockázatokat.

Hozzászólás

E-mail címét titkosan kezeljük.