Mycobacterium tuberculosis (TBC/Gümőkór)

Posted by | október 10, 2014 | Egyéb | No Comments

Mycobacterium tuberculosis (TBC/Gümőkór)

Mivel igen sok fertőtlenítőszerünk tuberkulocid, ezért nézzük meg mit is tud ez a baktérium, amiért külön kiemelik a fertőtlenítőszer hatásspektrumában.

Morfológiája:

Robert Koch 1882-ben fedezte fel a M. tuberculosis bacillust. Nem spóraképző és nincsen tokja, kimutatására a Ziehl-Neelsen féle saválló festést alkalmazzák. Kiszáradással szemben rezisztens. Beszáradt köpetben 6-8 hónapig is életképes!!!!!!!!!!!!

Tenyésztése:

Tenyésztésére szerves anyagokat, állati szérumot, tojást, burgonyát, aszparagint, glicerint, sókat és malachitzöldet tartalmazó szilárd táptalajt használnak. pl: Löwenstein-Jensen –féle táptalaj.

Löwenstein JensenLöwenstein Jensen kinőtt A baktérium kinőtt a táptalajon.

A malachitzöld anilinfesték bakteriosztatikus hatású, a váladékban esetleg jelen lévő egyéb baktériumok szaporodását gátolja. Ez a több hetes (4-6 hét) tenyésztési idő miatt különösen fontos. Folyékony táptalaja a Dubos-féle táptalaj, amelyen 8-10 nap alatt szaporodik.

Kórlefolyás:

A kórokozó nyálcseppek révén (köhögés) jut át egyik emberről a másikra, de fertőzött állat tejének fogyasztása is veszélyes lehet. A szervezet immunológiai állapotától függően a betegség alakulásának több állomása van.

A tüdőbe bejutott baktériumok elakadnak a legközelebbi nyirokcsomókban, és ha a szervezet védekezőképessége jó, akkor ott betokolódnak, a nyirokcsomó elmeszesedik, gümő képződik (a góc  elfolyósodhat, góc sajtos necrosisa).

A gümők felváltják a normális szervezetet és részlegesen elpusztítják a szöveteket, üregeket, un. kavernákat hozva létre. A tuberkulózis hetek vagy hónapok elteltével alakul ki.

Ha az immunrendszer legyengül, például más betegségek, alkoholizmus vagy idős kor miatt, akkor a tokból kiszabadulhatnak a baktériumok, és a köpettel a külvilágba juthatnak.

A környezetben élők ilyen módon fertőződhetnek. Előfordul, hogy a tbc baktérium elárasztja az egész szervezetet – az agyvelőt, a veséket, a tüdőt és a csontvelőt – és súlyos kórképhez, gyakran halálhoz vezet. A M. tuberculosis úgyszolván minden szerv betegségét okozhatja, azonban a tüdőtuberculosis a leggyakoribb kórkép.

TBC-s tüdő rajz

Tünetek:

– radikális fogyás

– éjszakai izzadás

– köhögés esetleg véres köpettel

– mellkasi fájdalom

Kezelése

A beteget hosszú ideig tartó gyógyszeres kezelésben részesítik. Elkülönítik arra az időre, amíg üríti a baktériumokat. A környezete is antibiotikumot kap. A gyógyítás nem egyszerű, mivel a tbc baktériumok nagyon ellenállóak az antibiotikumokkal szemben. A teljes gyógyulás több mint fél év is lehet. Ha a beteg nem szedi rendesen az előírt gyógyszereket, szuper rezisztens baktériumok alakulhatnak ki és a betegség nagy valószínűséggel halállal végződik.

Oltás

A tuberkulózis elleni oltóanyag a benne lévő, gyengített baktériumról kapta nevét (BCG/Bacille Calmette-Guérin). A BCG oltást még az újszülött osztályon megkapják a csecsemők. Az oltottak védetté válnak a fertőzés legsúlyosabb formájával szemben (gümős agyhártyagyulladás és sokgócú gümős tüdőgyulladás). Nem alkalmas a BCG oltás a fertőzés terjedésének megelőzésére, és a felnőttkori tbc megakadályozására.

Hazánkban 1953-ben közel 5000 megbetegedést észleltek. 1954 óta minden újszülöttet oltanak tbc ellen. Ennek következtében csökkent az esetszám; 2011-ben 1500 új fertőzést jelentettek. A megbetegedettek – elsősorban – a gyógykezelést megszakító, emiatt baktériumürítővé váló, régi tbc fertőzöttek környezetében élnek.

Tuberkulocid fertőtlenítőszereink:

Felület: Biguanid Fläche, Descosal, Descosept, Descosept AF